Far jag kan inte få upp min kokosnöt!

nov 7, 2013 | Okategoriserade

Att kokos har varit på tapeten en tid är inget nytt men nu verkar den ha funnit sin plats i hyllorna och bestämt sig för att stanna. Och då menar jag inte kokosflingorna vi använder när vi rullar chokladbollar utan jag pratar om det beryktade kokosfettet mm. Första gången jag smakade på kokosfett var på shalan där jag yogade. Jag blev bjuden på en smörgås med kokosfett istället för smör. Det var gott och smakade kokos. Jag älskar kokos i många av dess former, kokoste, kokosflingor, rostad kokos, kokosmjölk, kokosfett, kokosmjöl mm

Jag använder kokosfettet när jag steker mat, bakar, gör smoothies. Prova du med.

Visste du att kokosnöten inte är en nöt, utan egentligen ett frö, vilket betyder att många nötallergiker kan äta kokos.

Vad är det som gör kokosfettet så bra? Det undrade jag med så jag sökte information och hittade följande: Källa: www.matvett.se

Vilken typ av fett består kokosfett av?

Kokosfett består främst av mättat fett (90%). Det som gör kokosfettet unikt är att hälften av fettet i kokosnöten består av medellånga fettsyror (MCT-fett).
Varför kan kokosfett vara bra?
Kokosfett är värmetåligt. Det betyder att det inte oxiderar så lätt vid upphettning vilket mer omättade fetter gör vid för höga temperaturer. Man har också sett att kokosfett tack vare sitt innehåller av medellånga fettsyror (MCT) inte lagras i fettväven på samma sätt som annat fett, utan att det i större utsträckning omsätts i lever och muskler som energi. Kokosfett tillskrivs också en rad andra hälsoegenskaper.
Hur mycket kalorier ger kokosfett?
Kokosfett ger 884 kcal per hundra gram. Rapsolja innehåller lika mycket. Koksfett är därmed mycket energirikt. Kokosfett bidrar till skillnad från rapsolja inte med så mycket vitaminer och mineraler. Rapsolja innehåller däremot rikligt med E-vitamin (tokoferol).
Vad kan man använda kokosfett till?
Kokosfett kan användas som stekfett. Det finns både kokosfett som är neutralt i smaken, och det som bidrar med kokossmak, vilket kan vara gott till exempel då man steker pannkakor. Det är också trendigt att använda i smoothie, bakverk och dylikt.
Ska jag lägga till kokosfett i min kost?
Kokosfett är ett bättre alternativ som en källa till mättat fett än till exempel det fett som finns i hårda margariner och feta mejeriprodukter. Det man ska komma ihåg är att fett i alla former är en energikälla. Väljer man att lägga till kokosfett och vill bibehålla sin vikt är det viktigt att välja bort något annat. Kokosfett kan ha en plats i en sund kosthållning tillsammans med de mjuka enkel- och fleromättade fetterna.