Ny utmaning!

sep 20, 2016 | Okategoriserade

Andning är en färskvara precis som mycket annat. För att kunna andas aktivt och bra  behöver du öva på att andas och göra det regelbundet, helst varje dag. Under många år mediterade jag dagligen men just nu är det si och så med det. Men sedan en tid tillbaka har jag bestämt mig för att återuppta meditationen. Jag kommer börja med en kortare stund varje dag. Det får ta ca 5 min. Med tiden kan jag utöka tiden. För att få in andningsövningar i vardagen tror jag på att planera in det som vilket ”träningspass” som helst. Idag finns det jättebra sidor på nätet där man jag prenumera och bli ledd genom en meditation eller bara läsa sig till bra tips så du kan göra det hemma. Testa dig fram och framförallt ha tålamod för allt har sin tid. Lycka till! 

Här kommer några bra tips! 

Andningsmeditation

Sitt bekvämt och slut ögonen. Andas sedan naturligt, in och ut genom näsan. Gör detta i cirka en minut. Rikta sedan din uppmärksamhet mot bukandningen, och själva förnimmelsen av hur buken/magen rör sig när du andas. När tankar och bilder dyker upp, låt dem bara passivt passera, och för uppmärksam­heten försiktigt tillbaka till dess uppgift, att vara uppmärksam på bukandningen, på hur magen rör sig in och ut. Fortsätt sedan i 10 minuter (eller den tid som du har bestämt dig för att meditera), och avsluta därefter mjukt. Sitt kvar i två minuter med slutna ögon och öppna därefter ögonen långsamt. Det är sedan bra att sitta kvar någon minut innan du reser dig.